måndag 13 april 2009

Akta dig för bibliotekarien!

Man vet aldrig vad som kan dölja sig bakom den till synes generaliserande och ofta missvisande bilden av bibliotekarien! I uppsatsen Okyssta jungfrur i beigebruna kläder har Linda H Axelsson undersökt bilden av bibliotekarien i litteraturen och kommit fram till att den stereotyp som man ofta förknippar med yrkesrollen stämmer överens i både svensk och amerikansk litteratur. En osexig, beigeklädd läsnörd som ser jobbet som ett kall. Personligen skrattar jag åt den beskrivningen - men visst vet jag att det är så den gängse bilden ser ut. Bilden t v fotograferad av Anders Kylberg visar lite mer kaxiga tjejer från bl a stadsbiblioteket i Stockholm. Sen känner ni väl till den uppkäftige manlige bibliotekarien i läderbyxor - Christer Hermansson? Hans böcker Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor och Ich bin ein bibliothekar har ruskat om i den stillsamma biblioteksvärlden. Det behövs!


För övrigt är en av mina älsklingsböcker Hyssj av Jean Marie Gourio. När jag emellanåt går in i vårt lilla trånga bokförråd brukar jag stundvis tänka på de erotiska scener som utspelar sig i ett liknande rum i den romanen. Den handlar om en fallskärmsjägare som blir förälskad i en bibliotekarie. Problemet är bara att han inte läser böcker och hans insikt att om han skall nå in till hennes hjärta så måste han gå via litteraturen. En kärleksroman och en sensuell hyllning till litteraturen.

Jag drar mig också till minnes en film med Amanda Ooms i huvudrollen som bibliotekarien som förvandlas till varulv. Filmen heter Wilderness och är nog lite svår att få tag i idag. Men jag minns tydligt hur bibliotekarien Alice varje fullmåne föll ned på alla fyra och smög mellan hyllorna i sitt bibliotek på jakt efter en intet ont anande professor.

Nu har jag också fått nys om en annan bokserie av författaren Charlaine Harris (som jag kom i kontakt med via vampyrserien True blood och serien om Sookie Stackhouse - se tidigare inlägg). Serien handlar om bibliotekarien Aurora Teagarden som har en deckarklubb på bibblan. När det sedan händer ett fruktansvärt mord börjar hon se sammanhanget. Vem kan bättre genomskåda den mest listiga mördare om inte en bibliotekarie som är expert på deckarlitteratur? Den första boken i serien heter Real murders och är nu beställd. Den finns bara på engelska - desto bättre!

En annan liten goding att låna på biblioteket heter Sonetjka och är skriven av Ljudmila Evgenevna Ulitskaja. Det är en roman om vad som kan hända när en man en dag kommer in i biblioteket och vill låna en bok. Samtidigt en skildring av Ryssland under 1900-talet.

En underbar bok jag inte läst än lär vara Lily Priors bok La Cusina om det unga biblioteksbiträdet i Palermo som en dag möter en engelsman som söker litteratur till ett forskningsprojekt. Här handlar det om böcker, mat och passion med Sicilien som bakgrund. Den måste jag läsa! Ja, ni ser - alla ni singelbibliotekarier - man vet aldrig vad som stiger över tröskeln - och ni övriga - ta er i akt.

Två andra böcker om bibliotekarier som handlar om märkliga genetiska åkommor är Jättens hus av Elizabeth McCracken även den en historia om annorlunda kärlek. Den utspelar sig i USA under 50-talet och handlar om en bibliotekarie som verkligen lever för sina böcker och låntagare och som träffar en ung man som inte kan sluta växa.

I Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger är det istället en manlig bibliotekarie som är huvudfiguren. Han kan resa i tiden på grund av sitt märkliga genetiska fel. Här blir det också het kärlek när han träffar den unga konstnären Clare.
Ej att förglömma är Katarina Mazettis bok som även filmats - Grabben i graven bredvid. Här är det kärlek mellan bonden och akademikern. Två till synes oförenliga världar. En bok att må gott av och likaså en feelgood-film som leker lite med rollen av den beiga bibliotekarien.


Ja, det finns fler exempel men som sagt - så länge det finns både seriemördande och sexgalna varulvsbibliotekarier så finns det motbilder. För att inte tala om allas vår Sally i Marie Lundqvists skruvade rollgestaltning.

2 kommentarer:

Jenny sa...

du är helt fantastiskt påläst vicky. jag blir så imponerad. själv känner jag mig som om jag håller näsan just ovanför bokutgivningsytan och hinner bara med de allra senaste, och då oftast några månader försent ändå, så att stressen kvarstår.

däremot har jag läst 'la cucina', jag gav den till min man i julklapp för några år sedan, i akt och mening att läsa högt för honom (jag som just läst ut 'högläsaren'...). det gjorde jag nu inte i slutändan, annat kommer i vägen för oss på kvällarna och vi läste den var för sig tyvärr.

jag tycker att det var mer mat än erotik, och mer fysisk spis än andlig, och mindre litteratur än vad jag hade trott. hon är inte direkt litterat, den köttiga och kurviga huvudpersonen, hon vill annat...

Helena sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.